1. Generelt:
1.1 Titel på serien:
Seriens navn er “Danish GT Series: Division Championship Sæson 2” som er forkortet til DCS2
1.2 MESTERSKABET:
Der køres i 3 divisioner, som inddeles efter din Ir ved tilmeldingen af serien, dog forbeholder DGTS sig retten til at placere folk i både højere og lavere divisioner hvis ikke vi mener IR tilsvare aktuelt niveau.
Div 1: 2600+
Div 2: 1900 – 2599
Div 3: 0 – 1899
1.3 REGISTRERING / TILMELDING
Tilmelding til serien sker via tilmeldingslink der er delt via div. facebooks sider eller via DGTS Discord.
Prisen for tilmelding er 99.- og den giver adgang for en køre kan deltage. Det SKAL være den køre som står angivet på tilmeldingen, dog kan anden person/gruppe godt stå for betalingen.
Betalingen er bindende og refunderes ikke når tilmeldingen er lukket.
1.4 Tilmelding efter deadline:
Har man ikke fået tilmeldt sig inden deadline, men stadig ønsker at køre med i serien, vil prisen herefter være 149.-
1.5 Bilnummer
Alle tilmeldte kørere vil få tildelt et permanent bilnumre som fordeles af DGTS inden sæsonstart, det kan ikke ændres og der kan ikke ønskes særlige nr til sæsonstarten.
1.6 BILER:
Danish GT Series: GT3 Division Championship S2, vil blive afviklet i GT3 biler, der vil som udgangspunkt ikke være nogen BOP på bilerne, dog kan BOP tildeles en eller flere biler hvis det skønnes de har en konkurrencemæssig fordel ud over det rimelige.
1,7 Setup:
Der er frit valg i form af setup og bil kan sættes op efter eget ønske.
1.8 Præmier:
P1-P3 i hver klasse kæmper om:
P1 – 500.-
P2 – 400.-
P3 – 300.-
Raceroom:
1 tilfældig vinder af et gavekort til 6 personer, til 2 times fed simracing. inkl. en øl/vand samt snacks (værdi 2000.-)
Racehall: 3 tilfældige vinder: 30 min Gokart i enten Århus eller København for 2 mand. (Værdi 770.- pr. gavekort)
2. Løbsafvikling, Point & Præmiering:
Sæson 2 afvikles over 8 løb, hvor det ene er et testløb som ikke er pointgivende.
Hver løbsdag vil blive afviklet på følgende vis:
• 1 åben kval á 60 minutter.
• 1 Driver briefing 5 – 15 min. (warm-up såfremt DB er færdig før tid)
• 1 Race á 45 min.
2.1 Kvalifikation:
Der er åbent for alle på banen i 60 min, og man kan køre så mange omgange man kan nå i det tidsrum der er afsat til dette.
Formår man ikke at sætte en tid inden, skal man starte fra pitlane.
2.1.A Blokering i kval:
Vurderes det fra Race Kontrol side af man har blokeret personer i sin kvalifikation unødigt meget, kan man få frataget sin tid, og man starter derfor fra pitten.
2.2 Tidsplan
Onsdag aften: 20 – 22
– 1 practice server vil være aktiv i tidsrummet
Torsdag aften: 20 – 22
– 1 server vil være aktiv i tidsrummet
– Kval vil påbegynde kl 20 ~ 60 min.
– Driver briefing (warmup) kl 21 ~ 5-15 min (er der tid tilbage vil man kunne køre lidt omgange i den warm-up der er)
– Race kl 21:15 ~ 45 min.
2.3 Formations omgang:
Alle mand vil efter warm-up skal på grid og der køres en omgang under SC.
Hvis en deltager på formations omgangen køre unødvendigt langsomt eller unødvendigt mange opbremsninger, som er direkte til fare for andre køre omkring personen kan dette straffes med DT.
2.9 Point:
Der uddeles point til følgende i alle løb
• P1 – P15 i hver Div
• Pole i hver div.
• Hurtigste omgang i hver div.
De 15 bedst placerede, der får målflag eller som fuldføre min. 75% af fuld løbs distance, får point i den samlet stilling efter følgende skala: 25-18-15-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
1 point gives til pole i hver Div.
1 point gives til Hurtigste omgang i hver div.
Ved pointlighed i stillingen efter alle løb er kørt, afgøres placeringen efter følgende forhold:
1. Flest 1. pladser.
2. Flest 2. pladser.
3. Flest 3. pladser.
4. Bedste placering i sidste løb.
2.1.1 Afholdelse af Driver Briefing:
Driver briefing vil blive afviklet lige efter kvalifikationen.
Det er kørerens eget ansvar at sikre sig man kan høre hvad der bliver sagt fra Race kontrol.
Der er følgende krav til driver briefing:
1) Alle kørere har mødepligt til Driver briefing, derfor ingen biler på banen.
2) Alle kørere skal have lejlighed til at stille spørgsmål.
3) Eventuelle godkendte ændringer fra sidste løb til nuværende skal meddeles kørerne.
4) Slut-instruktionen kan offentliggøres på førermødet.
5) Aftales der ændringer, der strider imod reglement, skal disse tastes umiddelbart lige efter løbet i løbsreglement samt medtages på næste driver briefing.
En skriftlig Driver Briefing vil være at finde umiddelbart inden træning onsdag aften.
2.1.2 Startsekvens:
Vi benytter Rullende start, og Iracings officielle måde at give grønt lys på, når pace car er kørt væk styre P1 hvornår og hvordan starter sker, P1 må ikke køre langsommere end pacecar har kørt på formations omgangen når den er kørt væk, (sving er undtaget af fart kravet, så længe man ikke drager fordel af dette)
P1 må ikke give gas for så at bremse ned igen, når det grønne flag er synligt er løbet givet frit og alle må køre.
Race kontrol følger P1 start i live mode – Tjekker speed og bremselys
Start fra Pitlane:
Det er tilladt at starte fra pitlane, alle biler der starter fra pit skal standse ved stregen ved pit udkørslen (Grønne kegler), og derfra afvente tegn fra Race Kontrol inden de må køre ud derfra, som udgangspunkt udløser sidste mand over start/mål et go fra Race kontrol. – in-game chat besked “ PIT-START KØR “
2.1.3 Flag der benyttes:
- Ternet flag:
Flaget vises ved målstregen Sort og hvid ternet flag.
Løbet er nu slut. - Sort Flag:
Flaget betyder at køreren er tildelt en straf som skal afvikles i pitlane/pitboks og at han derfor skal køre køre i pit inden for 3 omgange gøres dette ikke vil man automatisk blive fjernet fra løbet. - Meatball Flag:
Flaget betyder at køreren har for meget skade på bilen til at fortsætte, og at køre derfor skal køre i pit inden for 3 omgange gøres dette ikke vil man automatisk blive fjernet fra løbet. - Gult Flag:
Gult flag betyder fare, nedsæt derfor hastigheden og kør efter forholdene, overhaling forbudt indtil gult flag ophøre, vær parat til at ændre bane. Der er en fare udenfor eller delvist på banen. - Grønt Flag:
Flaget betyder, at løbet er givet frit, eller af et gult flag ophøre og banen nu igen er klar til race. - Hvid Flag:
Flaget betyder, at når du passere start mål næste gang er du påbegyndt din sidste omgang. - Blåt Flag:
Flaget betyder, at en eller flere hurtigere biler er ved at overhale.
Dette skal til enhver tid respekteres, det er dig som modtager det blå flag, der har ansvaret for at afgive pladsen, så den bagfrakommende bil kan passer så sikkert som muligt.
Når der er 1 sek eller mindre ned til den bagfrakommende bil SKAL man flytte sig, på en sikker måde, hvis man ikke efterkommer kravet, vil der fra Race kontrols blive uddelt en straf af 5 sek.
Det er ALTID den hurtigeres bil ansvar at vurdere om de mener det er forsvarligt at lave overhalingen på den langsomt kørende bil når der er givet plads til dette, opstår der en kontakt i forsøget på at overhale en langsommere kørende bil, vil det som udgangspunkt altid være den hurtiges bils ansvar og denne der vil modtage en straf for dette.
Det er den hurtigeres bils ansvar at gøre opmærksom på man er der, det er en god ide at blinke med lygterne når man overhaler en bil med blåt flag, dog skal blinket ikke overdrives
Der må blinkes med lygter, (max 3 gange), når man er inden for 1 sek af forankørende
- Under træning/ kvalifikation:
Modtager du et blåt flag under træning, er det god skik at flytte sig da det betyder at man er ved at blive overhalet af en hurtigere bil.
Et flag vises også til kørere, der kører ud på banen fra pitten, hvis køreren kommer ud på banen midt i ”trafikken”.
2.1.4 Antal x:
Man har til hvert løb et max antal af 32x til rådighed, dog vil man ved 17 x modtage den første DT, herefter vil man modtage en ny DT for hver 5 x man laver.
2.1.5 Sort flag sidste omgang:
Skulle det ske at man på sidste omgang modtager et sort flag, hvilket udløser en Drive Through, så ville man skulle kontakte Race Kontrol lige efter løbet, her efter vil Race kontrol vurdere om det er et selvforskyldt Sort Flag grundet ens kørsel, offtrack, kontakt med anden køre etc..
Hvis race kontrol kan konstatere at personen der har modtaget det sorte flag er 100% uden skyld i at have modtaget det, har race kontrol muligheden for at kunne rulle resultatet tilbage så løbet afsluttes med den plads man krydser linjen på.
2.1.6 Benzin:
Alle biler vil være begrænset til 50% benzin i tanken.
2.1.7 Fast repair:
Der vil til hvert løb være 1 fast repair til rådighed.
2.1.8 Assist:
Alle assist som bilen er udstyret med vil være tilgængelig.
Ønsker man at benytte driving lines, så skal dette sættes til på dagen inden løbet, man er selv ansvarlig for slået til
3. Kørsel på banen:
3.1 Defensiv kørsel:
Det er tilladt at forsvare sin position i løbet, med et træk, dvs. man kan skifte retning 1 gang i sit forsvar af sin position, når udfaldet er lavet er det derfor ikke tilladt at trække tilbage til den linje man kom fra.
3.2 Overhaling:
Det er den overhalende bil der har ansvaret for at sikre overhalingen sker på forsvarlig vis, når den overhalende bils forhjul har passeret baghjulet på den bil som bliver overhalet, anses det som en påbegyndt overhaling og begge parter har herfra ansvaret for at efterlade plads nok til hinanden.
3.2.A Overhaling i sving:
En overhaling på vej ind i sving hvor punkt 3.2 er opfyldt, anses pladsen som tabt når den overhalende bil opfylder følgende betingelse:
“En placering anses som værende tabt på vej ind i sving hvis den overhalende bils forhjul har passeret den forsvarendes bils baghjul, og der skal derfor efterlades plads til begge biler, undtagelsen for ovenstående er ved “dive bomb” af særlig grov eller unødvendig karakter”
3.3 Lukke divisioner forbi:
Der er ikke noget krav om at langsommere Divisioner skal lukke hurtigere Divisioner forbi, eller omvendt, så længe de stadig er på omgangshøjde med hinanden.
3.4 Bane Grænse:
Under kvalifikation og race, skal man for så vidt muligt holde sig inde for banen, som er markeret med en hvid stribe i både højre og venstre side af racerbanen, Overdreven brug af banens grænser, vil blive straffet via spillets eget indbygget straf system.
3.5 Skade på bilen / TOW Knap:
Hvis du har skade på bilen, og det er i en sådan grad, at bilen ikke er til at køre tilbage til pitten, uden at være til gene eller fare for andre køre, skal man benytte sin TOW knap.
Ved aften og nat kørsel, skal lygterne på bilen altid virke, gør de ikke det skal man køre i pit og få dem lavet.
3.6 Rejoin efter afkørsel / pit udkørsel:
Køre du af banen, er det dit ansvar og komme tilbage på bane uden at være til fare for andre. Ved gentagne afkørsler, eller Race Kontrol vurdere at der ikke er kontrol nok over bilen, til at man kan fuldføre løbet, uden at være til fare for andre, vil man blive bedt om at stoppe og tow to pit.
Det er ligeledes ikke tilladt at “parkere” på banen, dette vil udløse unødvendige gule flag, dette vil udløs en påtale, vælger man ikke at efterkomme dette, vil det blive kigget på af race kontrol.
Pit udkørslens linjen skal altid respekteres, gøres dette ikke, vil man blive straffet via spillets eget indbygget straf system, dette gælder også hvis en person køre langsomt ud af pitten. Personen der er på vej ud af pitten HAR ANSVARET for at alle kommer sikkert igennem et evt. sving lige efter pit udkørslen.
4. Race Kontrol
4.1 Race kontrol:
Der vil til alle løb, være min. 3 live steward til at kigge div. incidents igennem.
Har race kontrol under løbet haft kigget på et incident og uddelt en straf hvor du er involveret, kan denne indrapporteres efter løbet, hvor den så kan gennem kigges igen.
Race kontrol kan godt vente til efter løbet med at gennemse incidents sket i løbet og komme med afgørelser på dette.
Race kontrol kan til enhver tid genåbne en afsluttet case, for at gense og vurderer udfaldet af en evt. straf givet i løbet og melde anden afgørelse ud på efterkrav eller helt fjerne straffen.
Race kontrol kan til enhver tid uddele en straf til sager der ikke er rapporteret eller afviklet i løbet, hvis disse opdages ved gennemgang af sager efter eller under løbet.
Race kontrol vil sende en PRIVAT BESKED til involverede parter, når der gives straf i en case i race.
4.2 Reports efter løbet:
Der kan efter løbet er afsluttet indrapporteres sager via discord i den kanal der hedder race kontrol S2, her vil der være en bot som tager imod din report.
Der kan fra løbet er afsluttet til Fredag kl 18 laves reports.
4.3 Test løb:
Race Kontrol er også aktive ved testløbet, og deres reports tæller med i samlet stilling, så der er ikke fribillet til at køre som man vil i dette løb.
4.4 Direkte kontakt til Race Kontrol uden om ticket systemet:
Det er ikke tilladt at kontakte personer i race kontrol med Private beskeder omkring udfald af afgjorte sager, alle protester m.m skal indsendes på korrekt vis som anvist i 4.2 Reports efter løbet.
4.5 Race kontrol besked oversigt:
Følgende beskeder kan du modtage fra Race Kontrol undervej i løbet.
INVESTIGATION – Involverede får beskeden “UNDER INVESTIGATION” i chatbox fra Race Control, case tjekkes efter race.
UHELD MED STRAF TILDELING:
NOTED: Involverede, der ikke får straf, modtager beskeden “NOTED” i chatbox fra Race Control,
N0 – N9: involverede, der får straf, modtager beskeden “N1-9 incl beskrivelse & bil nr. på involverede” i chatbox fra Race Control.
UHELD UDEN STRAF:
RACE INCIDENT: Alle involverede får beskeden “RACE INCIDENT” i chatbox fra Race Control
5. Straf system
5.1 jf. nedenstående skema hvad konsekvenserne er ved div. straffe uddelt i løbet.
*N8 vil ALDRIG bliver afviklet undervejs i løbet, dog vil forsætlige afkørsler af andre i løbet blive takseret til en DQ hvor man efter løbet vil uddele den endelige straf.
For en N8 kan uddeles skal der være 100 % påviselige tegn på at det er gjort forsætligt.
6. Kommunikation
6.1 Brok under løb:
Gentagende brok over en eller flere hændelser under løb, skal håndteres efter løbet og ikke under løbet, sker det under løbet vil Race kontrol uddele 5 sek tidsstraf pr. gang
6.2 Tal pænt til hinanden:
Niveauet kan være meget blandet, nogen er meget rutineret og andre er helt nye i Iracing. Vi vil gerne at man respektere dette og taler pænt også selv om det er dybt frustrerende at man bliver kørt af, eller er involveret i et sammenstød.
Vi vil slå meget hårdt ned på nedladende ord, til svinelser eller lignende.
Har man behov for at skulle udstille en af de andre køre med enten klip, live video, billeder eller tekst på discorden, vil man blive fjernet fra serien.
Debatter er der plads til så længe det er sagligt og konstruktivt og folk ikke kan føle sig hængt ud eller mobbet.
6.3 kommunikation under løb:
Har man behov for at kommunikere under løbet, i form af “undskyld, tak, køre højre om, køre venstre om, osv” så skal dette ske via Iracings eget ingame commandsystem
7. skift af bil
7.1 skifte af bil:
Der må ikke skiftes af bil undervejs i sæsonen, dette medføre DQ efter hvert løb korrekt bil ikke benyttes
Den valgte bil du skal benytte hele sæsonen defineres ud fra det første løb du køre i sæson 2 som tæller fra Test løb frem t.o.m løb 8.
7.2 hvordan kan jeg kende forskel på klasserne i løbet?
Alle køre vil blive navngivet igennem iracing med deres normale navn og så vil der blive tilføjet et (div 1, div 2 eller div 3) efter navnet, samt alle vil blive tildelt et nr.
Div 1 = 100 – 199
Div 2 = 200 – 299
Div 3 = 300 – 399
alle numre deles ud tilfældigt og man kan ikke vælge selv.
8. Andet
8.1 Ændringer undervejs i sæsonen:
Vi forbeholder os retten til at løbende at juster serien med ændringer undervejs, evt. rettelser vil blive oplyst på Discord.
8.2 GDPR
Alle email`s som er oplyst ved tilmelding slettes efter sidste løb er kørt.